archetypen

Wat zijn archetypen eigenlijk?

Een archetype (Grieks: αρχη beginbron) is een geïdealiseerd oermodel dat ten grondslag ligt aan latere varianten. Personificaties, objecten of concepten uit de culturele traditie, (drama, de literatuur, de mythologie, religie) of zelfs de geschiedenis (helden) kunnen dienen als archetype (Bron: Wikipedia).

Meer over archetypen lees je hier op Wikipedia.

Archetypen kun je ook zien als bouwstenen in ons onderbewuste. De begrippen zijn beelden en ideeën, voorstellingen en dromen die zich bevinden in een gebied dat ook wel het collectief onbewuste wordt genoemd.

Vooral Carl Gustav Jung heeft de betekenis van archetypen in onze geest nieuw leven ingeblazen. Hij ging er vanuit dat wij niet geboren worden met een maagdelijk lege psyche, maar dat ons onbewuste al gevuld is met allerlei archetypische ideeën. Hij identificeerde 12 archetypen, gekoppeld aan 3 belangrijke ontwikkelingsfasen in ons leven:

  1. Het ego:
    • De onschuldige, naïeveling
    • De wees
    • De strijder, held
    • De zorggever
  2. De ziel:
    • De zoeker, ontdekkingsreiziger
    • De rebel, vernietiger
    • De minnaar
    • De schepper
  3. Het zelf
    • De heerser
    • De magiër
    • De wijze
    • De nar

Deze archetypische patronen spelen een rol in ons leven, zonder dat we ons daar bewust van zijn. Wanneer je deze beelden wel naar je bewuste geest haalt, kan dat je veel inzichten opleveren in de patronen die je doorleeft (zie verder hieronder).

Hoe het begon

Een aantal jaren geleden kreeg ik een boek over ‘archetypes in branding’, met andere woorden: archetypen in merkontwikkeling. Want afgezien van bovenstaande 12 archetypen van Jung, zijn er nog heel wat meer archetypen die ons onderbewuste bevolken. Zo kun je ook voor een merk een archetype kiezen. Bijvoorbeeld Nike: dit merk heeft z’n naam geleend van de godin Niké: de godin van de overwinning. Ook het logo is afkomstig van dit beeld. En intuïtief snappen we dit ook direct. Dat maakt het een sterk merk. Een archetype kan je verhaal meer diepte geven. Intuïtieve herkenning opwekken bij je doelgroep.

(Archetypes in Branding, Hartwell & Chen)

Talenten als archetypen

Ook voor je talenten kun je gebruik maken van archetypen. Er zijn heel wat oefeningen die je kunt doen om duidelijkheid te krijgen over je talenten. Op een intuïtief niveau kun je gebruik maken van archetypen. Door dat op deze, intuïtieve, manier te doen, maak je gebruik van dat onbewuste gedachtegoed. Het gaat dan niet om ‘banen’ maar om de inhoud van de talenten. Die talenten hoeven ook niet allemaal uit te monden in een professionele carrière: je kunt ze ook gebruiken in je persoonlijke leven en/of bij een hobby.

(Bron: Boek van de Levensmissie, Willem Glaudemans)

Archetypen in je levensloop

In je eigen onderwereld duiken, onderzoeken welke archetypen in je eigen levensloop bepalend zijn (geweest), is een transformerend proces. Er opent zich een heel nieuwe visie op je eigen bestaan. En inzien dat je zelf de regisseur kunt zijn in dit theater, is ook een fascinerende ontdekking. Dit archetypische perspectief op ons menselijke leven werd dan ook de naam van mijn nieuwe weg: Het Archetypisch Perspectief.

Wil je zelf ontdekken welke archetypen dominant zijn in je leven? In welke fase van je levensloop jij je bevindt? Doe dan mee aan de workshop. Hier lees je meer.