Communiceren doen we allemaal en we leren het al als baby. Dus waarom zou je er een training voor moeten doen? Ben jij altijd tevreden met het gesprek dat je hebt gevoerd? Of denk je nog wel eens “had ik maar dit gezegd of dat”? Of “ik had het heel anders moeten aanpakken”. Vooral in gesprekken waar iets van afhangt, zoals in je werk, je bedrijf of in je relatie, daar wil je je punt graag goed overbrengen.
Een goed gesprek met iemand voeren geeft voldoening. Je voelt je gezien en gehoord en de ander ook. Het kan de lucht opklaren en geeft vertrouwen in elkaar. Waarom is dat dan zo lastig?
Zenden
We zenden iedere dag veel informatie uit: we praten en we schrijven. We doen veel online: daarmee vallen andere vormen van communicatie weg. Denk aan lichaamstaal en gezichtsuitdrukking. Tenzij je video’s maakt natuurlijk.
Naast de boodschap, wát we vertellen, is er ook de stijl waarin we dat doen. En daar zit nogal wat verschil in. Je hebt misschien wel eens naar 2 mensen zitten luisteren die verwikkeld waren in een heftige discussie. En als toehoorder raakte je in verwarring omdat beiden hetzelfde wilden! Maar door woordgebruik en stijl hadden ze dat zelf niet in de gaten.
Communicatie en stijlen
Zoals er verschillende persoonlijkheidstyperingen zijn, kun je die ook bij communicatie onderscheiden. In dit artikel beschreef ik ze: de Verzorger, de Ondernemer, de Wetenschapper en de Ambtenaar. Deze 4 stijlen zijn verwerkt in een test (zie artikel) en een trainingsmethode.
Doel: niet alleen jouw eigen communicatiestijl goed te leren kennen, maar ook kunnen inschatten van welke stijl je gesprekspartner gebruik maakt. Deze vaardigheid komt van pas op alle fronten in je leven waar je iets te onderhandelen hebt met een of meerdere medemensen: relaties, in je werk, in je bedrijf, in het verenigingsleven, bij het geven van presentaties, workshops, coaching en training.
Persoonlijke communicatie – wat heb je eraan?
Wanneer je je bewust bent van dat verschil in communicatiestijl en je kunt de verschillende stijlen onderscheiden, dan kun je aansluiten bij de stijl van je gesprekspartner. Dat is niet alleen prettig, het leidt ook tot betere resultaten.
Ben je nog wel authentiek?
Hoe authentiek ben je nog als je je verhaal aanpast aan de ontvanger ervan? Verwar niet de INHOUD van het verhaal en de STIJL waarmee je het opdient. De inhoud van je verhaal blijft je authentieke jij. De manier waarop je het opdient, die pas je aan aan de communicatiestijl van de ontvanger. Zodat jouw boodschap optimaal gehoord kan worden.
Dit vonden eerdere deelnemers aan de training Persoonlijke Communicatie:
- De methode is eenvoudig, snel te leren.
- Inzicht in de vier communicatiestijlen en de do’s en dont’s bij communicatie.
- Je kunt een gesprek of presentatie beter voorbereiden.
- Je leert om snel een inschatting te maken van je gesprekspartner.
- Je krijgt meer begrip voor een gesprekspartner, je vindt iemand minder snel ‘lastig’.
- En je kunt deze methode ook prima toepassen bij coaching gesprekken of trainingen!
Hoe ziet die training er dan uit:
- Introductie van de methode.
- Eigen assessment (welke communicatiestijl heb je zelf).
- Wat zijn de 4 typeringen:
- Hun voorkeuren.
- Hun irritaties.
- Waar herken je ze aan.
Je gaat je persoonlijke communicatie verbeteren door:
- Inzicht in de stijl van de ander.
- Snappen waarom iemand reageert zoals hij/ zij reageert.
- Weten welke informatie iemand nodig heeft.
- Begrijpen op welke manier die informatie moet worden aangeboden.
Het resultaat:
- Betere relatie met je medemens.
- Betere communicatie met en meer begrip voor de ander.
- Snelheid van de processen gaat omhoog.
- Minder verloren tijd en
- Minder irritatie.
Praktische informatie
Deze training geef ik alleen op afspraak. Hij duurt een dagdeel en kan individueel of met een groepje worden gedaan. Persoonlijke communicatie kan ook onderdeel uitmaken van het mentoring programma.
Investering
€ 525,00 (excl. BTW).
Aanmelden
Klik de knop hieronder en stuur mij een bericht, dan maken we een afspraak.
(Afbeelding schapen van suju-foto via Pixabay).
Incompany training
Deze training kan ook incompany worden gedaan, op je eigen locatie. Voor het tarief en de voorwaarden, neem contact op via de contactknop hierboven. Hieronder vind je de ervaring van een organisatie waar ik deze training heb gegeven aan het personeel van zowel de binnen- als buitendienst:
In twee bijeenkomsten heeft Ingrid Langen mij en een zestal medewerkers ingewijd in de geheimen van de communicatiestijlen. Na deze korte, maar intensieve cursus blijken wij uitstekend in staat om gesprekspartners in te schatten op hun voorkeursmanier van communiceren. Wij kiezen vaker de juiste ‘toonhoogte’ en merken dat gesprekken soepeler verlopen. Ingrid heeft veel parate kennis waardoor onze vragen op levendige en tot de verbeelding sprekende wijze werden beantwoord. Dat maakt dat de theorie gaat leven en beklijft.
Ik kan deze training van harte aanbevelen, zowel voor interne als externe communicatie.