Het archetypisch perspectief

geplaatst in: Archetypen | 0

archetypisch perspectiefHet begon met een boek. Ze schoof me het boek ‘Archetypes in branding’ onder mijn neus. “Ken je dat?” Nee, ik had er nog nooit van gehoord. Ik bladerde er eens doorheen en werd gegrepen door de mooie beelden, de teksten en de creatieve manier waarop het boek was opgezet. En ik bestelde het direct.

Archetypen in merken

Het begrip ‘archetypen’ kende ik wel. Maar archetypen gebruiken in merkontwikkeling was nieuw voor mij. En eigenlijk zo logisch. Want ook merken zijn associaties die we hebben bij een bepaald woord, een beeld of logo. En dat er merken zijn die een archetype als uitgangspunt hebben (bijvoorbeeld Nike), is heel slim. Want als doelgroep begrijp je intuïtief waar het merk over gaat. Dus ik verdiepte mij in archetypen en merkontwikkeling.

De reis

Wanneer ik eenmaal begin met lezen over een onderwerp, dan wil ik ook ‘alles’ hebben. Dus ik stortte mij ook op boeken die gaan over ‘de levensreis’. De archetypen die je begeleiden op je ontwikkeling tijdens je leven. Die een rol spelen tijdens bepaalde levensfasen. Dus ook het onderwerp ‘levensloop’ verdiende het uitgediept te worden.

Ik had me nooit zo gerealiseerd hoe die archetypische begrippen in ons onderbewuste doorwerken. Welke invloed dat heeft op je leven. En hoe je ze kunt gebruiken gedurende je leven. Er ging een wereld voor me open.  Ik maakte kennis met een heel gemêleerd gezelschap in mijn onderwereld. En in plaats van geregeerd te worden door de energieën uit die onderwereld, ging ik op zoek naar manieren om zelf de regisseur in dit theater te worden.

Groot gezelschap

Iedereen beschikt over een groot gezelschap aan archetypen in het onderbewuste. In de literatuur vind je er zo’n 60 – 70 die een rol in je leven kunnen spelen. Carl Gustav Jung introduceerde het begrip ‘archetypen’ in de psychologie en psychiatrie. Het originele gedachtegoed komt van de filosoof Plato. Jung schrijft ook dat het archetype op zich niet bestaat. Het is slechts een soort blauwdruk uit het collectief onderbewuste, die al naargelang tijd, plaats en cultuur verschillend wordt ingevuld, en toch steeds herkenbaar blijft. We geven er dus allemaal onze eigen draai aan, afhankelijk van de ervaringen in ons leven. Op die manier worden het puur persoonlijke invullingen.

Hoe werken archetypen op ons in?

Net zoals het lichaam bij de geboorte eenzelfde basisvorm vertoont, is ook de psyche op een bepaalde wijze gestructureerd. De gemeenschappelijke structuren van het collectieve onbewuste, de archetypen, zijn als het ware ingegroefd in de psyche door de gelijkaardige ervaringen van alle mensen van alle tijden. Zoals de instincten de dieren aanzetten tot een gelijkaardig automatisch gedrag, zo worden mensen door de zogenaamde archetypen gedreven tot een automatisch gedachten- en gevoelspatroon. Zo zijn er onder andere ‘de Moeder’, ‘het Kind’, archetypen die men meedraagt omdat mensen van alle tijden te maken gehad hebben met moeders en kinderen. In intensiteit van ervaring overstijgt het archetype echter de reële moeder. Archetypen zijn als het ware lege matrijzen die pas vlees en bloed worden als ze opgeroepen worden en vervolgens buiten ons geprojecteerd. Zo kunnen bepaalde mensen, plaatsen, situaties, geuren net dat iets hebben dat het archetype wakker maakt. De hoofdfiguren in film en media zijn waarschijnlijk in staat om bij vele mensen een bepaald archetype aan te raken en juist daardoor zo aantrekkelijk of afschrikwekkend.” (Bron: Wikipedia).

Archetypen en levensloop

Een bruikbare indeling van archetypen en de 3 ontwikkelingsgebieden in ons leven, geïnspireerd op het gedachtegoed van Jung, is de volgende:

  1. Het ego:
    • De onschuldige, naïeveling
    • De wees
    • De strijder, held
    • De zorggever
  2. De ziel:
    • De zoeker, ontdekkingsreiziger
    • De rebel, vernietiger
    • De minnaar
    • De schepper
  3. Het zelf
    • De heerser
    • De magiër
    • De wijze
    • De nar

In volgende artikelen kun je nader gaan kennismaken met deze archetypen.

Een transformerend proces

In je eigen onderwereld duiken, onderzoeken welke archetypen in je eigen levensloop bepalend zijn (geweest), is een transformerend proces. Er opent zich een heel nieuwe visie op je eigen bestaan. En inzien dat je zelf de regisseur kunt zijn in dit theater, is ook een fascinerende ontdekking. Dit archetypische perspectief op mijn leven, werd dan ook de naam van mijn nieuwe weg: Het Archetypisch Perspectief.

Wil jij ook een archetypische blik werpen op je levensloop? Doe dan mee aan de workshop ‘Ondernemen in de levensloop – vanuit een archetypisch perspectief‘ of boek een Archetypisch consult.

Gerelateerde artikelen

De waarde van je merk: hoe maak je een merkwaardig merk?
Archetypen Wikipedia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.