Strategiedag

Als ondernemer ben je op de eerste plaats mens, met je ontwikkeling in je levensloop. Je hebt een bepaalde stijl ontwikkeld die we duiden (of hebben geduid) vanuit een archetypisch perspectief. Vanuit dit perspectief kijken we naar je ondernemerschap.

Werken met archetypen is werken met typeringen waarin iedereen zich kan herkennen. Een archetype reikt je, met zijn ‘typische’ omschrijving de woorden en antwoorden aan waar je naar zocht. Let op: je ‘bent’ geen archetype, je maakt gebruik van archetypische ideeën en energieën. Het zijn als het ware je interne helpers, die je bewust kunt inzetten op het moment dat je ze nodig hebt.

Ondernemerschap

Ondernemer zijn in de huidige tijd van grote veranderingen (ik schrijf dit ten tijde van de Corona crisis) gaat gepaard met veel meer onzekerheden dan voorheen. Het is nog heel onduidelijk hoe lang dit virus onze bewegingsvrijheid nog zal beperken en welke impact dit op onze samenleving zal hebben. Feit is dat niets meer zal worden zoals het was.

Het helpt om meer inzicht te krijgen in jouw eigen patronen. Sommige ondernemers kijken vooral vanuit de kansen, anderen zijn juist somber en zien vooral de beperkingen. En uiteraard speelt de branche waarin je actief bent ook een grote rol.

Archetypische strategiedag

Het uitgangspunt voor deze dag: met welke roeping, met welk doel begon je jouw bedrijf? Had je een stip op de horizon?

De vragen die we adresseren op deze dag:

  • Hoe ga je om met onzekerheden?
  • Hoe ga je om met alle veranderingen?
  • Waar zit je jezelf in de weg?
  • Wat helpt jou om je bedrijf te ontwikkelen?
  • Op welke manier heb je dat tot nu toe gedaan?
  • Is er nog ergens groeipotentieel en hoe benut ik dat?
  • Wat is de eerste stap die je kunt zetten?

Vervolgens: de identificatie van de kloof tussen wens en werkelijkheid.

Wat is je thema voor de komende periode?

Vervolg

Een regelmatige check of je nog op het goede spoor zit, of om mentale ondersteuning te ontvangen, kan helpen of nodig zijn. Dit kan naar behoefte afgesproken en ingevuld worden.

Praktische informatie

Mijn voorkeur gaat uit naar face-to-face ontmoetingen. Het werkt fijner en de interactie is beter.

Wanneer je voorkeur uitgaat naar online (Facetime, Hangout of Zoom), dan kan dat ook. Omdat werken via een scherm nogal vermoeiend is, verdelen we de dag in 3 blokken van 2 uur, verdeeld over een aantal dagen. Tussentijdse reflectie helpt ook nog eens om de opbrengst zo groot mogelijk te laten zijn.

Heb je belangstelling voor zo’n archetypische strategiedag? Stuur mij dan een berichtje via het contactformulier. We plannen eerst een (Skype) gesprek als er niet van tevoren al een consult is geweest.

Wat anderen er van vonden

default gravatar
Jaap van Rijswijk
https://jaapvanrijswijk.nl/
Ik sta er versteld van
april 21, 2020

In augustus 2018 verscheen mijn boek Over begrijpen en beslissen. Ik vroeg Ingrid mij van dienst te zijn met mijn vraag: hoe ga ik ondernemend om met dit boek? Zij ontwierp mijn website jaapvanrijswijk.nl en hielp o.a. met e-marketing via LinkedIn. Mijn doelen m.b.t. de verkoop van exemplaren en het formeren van twee langlopende studiegroepen zijn bereikt. Een doel resteert nog, namelijk overdracht aan een of meer opvolgers. Afstemmingen daarover hebben er in december 2019 toe geleid, dat ik volgens een eenvoudig strategiedag programma onder begeleiding van Ingrid kwam tot één A-viertje ‘Strategie 2020’.

Ik sta er inmiddels na drie maanden versteld van hoe de inhoud van dit plan mij helpt de juiste dingen te doen. Vanuit positieve ervaringen vraag ik Ingrid regelmatig om mij als raadgever in een gesprek feedback te geven op mijn opereren. Oké, daar zijn kosten aan verbonden, maar die zijn het waard.

Opmerkelijk is voor mij dat Ingrid zich als professional in brede zin heeft ontwikkeld. Ze heeft verstand van ondernemen, maar ook van wat het betekent mens te zijn. Met het thema ‘ondernemen in de levensloop’ richt ze zich met haar expertise primair op vrouwen. Dat lijkt me een schot in de roos.